درباره رشته گرافیک

درباره رشته گرافیک


درباره رشته گرافیک

 

رشته ارتباط تصویری (گرافیک):

رشته ارتباط تصویری (گرافیک) با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی نا پیوسته رسما فعالیت آموزشی خود را در سال ۱۳۸۳ در دانشگاه بوعلی سینا آغاز نمود.  در سال ۱۳۸۷ با حذف دوره کاردانی، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی آغاز و شرایط بهتری برای تحصیل علاقمندان در این رشته فراهم گردید.  

رشته نقاشی:  

رشته نقاشی با اخذ مجوز و طی مراحل لازم، از سال 1391 با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی به رشته های موجود دانشکده هنر و معماری ملحق گردید و هر ساله با پذیرش متقاضیان و داوطلبان تحصیل در این رشته، به عنوان یکی از مراکز مهم آموزشی در غرب کشور فعال است.

رشته فلسفه هنر:

از سال 1391 رشته فسفه هنر نیز در این دانشکده  تاسیس و پذیرش دانشجو در دو مقطع  کارشناسی ارشد و دکتری انجام پذیرفته است.  تا کنون دو دوره از دانشجویان دکتری این رشته فارغ التحصیل شده و در حال حاضر نیز سه دوره از دانشجویان دکتری در این رشته گرایش مشغول تحصیل می­باشند. دوره کارشناسی ارشد این رشته گرایش نیز هر ساله به صورت منظم  دانشجو می­پذیرد.

یاد آور می گردد دانشگاه بوعلی سینا  دومین دانشگاه دولتی کشور محسوب می شود که هر ساله  در آزمون دکتری اقدام به پذیرش دانشجوی دکتری رشته فلسفه هنر می نماید. علی رغم اینکه رشته فلسفه هنر در دانشگاه­های مختلف زیر مجموعه­ی رشته فلسفه یا مطالعات نظری هنر است اما به دلیل محدودیت­های قانونی دانشگاه، این رشته در دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا در ذیل گروه هنرهای تجسمی به همراه رشته­های نقاشی و گرافیک اداره می­شود.

هم اکنون 11 عضو هیات علمی، به منظور ارتقای سطح آموزشی در مجموعه رشته های ارتباط تصویری و نقاشی به همراه دوره های تحصیلات تکمیلی رشته فلسفه هنر در دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا با گرایش و تخصصص های متفاوت مشغول فعالیت می باشند وهر ساله این گروه،  از دانش و تخصص شمار دیگری از مدرسین خارج از دانشگاه در تقویت کادر آموزشی بهره می جوید.    

 برگزاری نمایشگاهها، ورکشاپ های دانشجویی، سوگواره و جشنواره های هنری از فعالیت های فوق برنامه انجمن های علمی رشته های عنوان شده در سال های اخیر می باشد.

 

 

اهداف کلی تاسیس رشته های تجسمی عبارتند از:

  • تامین نیاز های منطقه ای در فعالیت های کاربردی هنر و مشاغل مرتبط
  • ارتقا دانش عمومی در تصویر شناسی
  • تقویت مراکز تخصصی و جریان ساز هنر
  • به کار گیری نیروی تعلیم یافته و متخصص هنری در مناسبات رایج اداری و اجتماعی