دانشکده - دانشکده هنر و معماری
دانشیار
تاریخ بهروزرسانی: 1403/10/06
اسماعیل همتی ازندریانی
هنر و معماری / باستان شناسی
رساله های دکتری
-
تاثیرات فرهنگی ساسانیان در چین
1402ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود از دوران ماقبل تاریخ چون پلی برای مبادله ی فرهنگ های غربی و شرقی بوده است و ترقی شایان توجه ایران در زمینه های گوناگون در دوره ساسانی تا حد زیادی مرهون ازدیاد تجارت شرق و غرب در این دوره است. گرچه آغاز روابط سیاسی و اقتصادی بین ایران و چین به دوره ی اشکانیان بازمی گردد اما در دوره ی ساسانی در اثر رونق تجارت، ارتباطات گسترده ای نیز بین دربار چین و دولت ساسانی شکل گرفت. بر این اساس منابع مکتوب و داده های بدست آمده، شکل گیری و گسترش روابط ایران و چین در دوره ساسانی از سه جنبه اصلی قابل بررسی است که شامل روابط تجاری دو کشور از طریق جاده ابریشم، روابط سیاسی بین دربار ساسانی و چین و رواج ادیان غیرچینی توسط ایرانیان در چین. هرسه عامل ذکر شده زمینه ساز انتقال و تاثیر فرهنگ ایرانی در فرهنگ چین شد . سوال مهم این است که فرهنگ ساسانی در کدام طبقه از طبقات اجتماعی چین تاثیرگذارتر و ملموس تر است؟ طبیعتا این تاثیرات در اولین مرحله در دربار و خانواده ی سلطنتی شکل می گیرد مخصوصا به واسطه روابط سیاسی و پس از آن اشراف و ثروتمندان که قدرت خرید کالاهای لوکس ایرانی را داشتند، از این تاثیرات بهره مند شدند. تنها جنبه ای که به صورت گسترده در کل جامعه چین در حال انتشار بود، تاثیرات مذهبی بود که بدون در نظر گرفتن طبقه اجتماعی، جایگاه و ثروت و دارایی افراد در قلب آن ها نفوذ می کرد و گاها به صورت غیرمستقیم موجب انتقال فرهنگ ایرانی نیز می شد.
-
بررسی و تحلیل باستان شناختی محوطه های دوران ساسانی و قرون اولیه اسلامی شهرستان فهرج و ریگان واقع در حاشیه لوت جنوبی دشت لوت؛ مطالعه موردی محوطه چاه ریگان
1402چنین به نظر می رسد که عمده فعالیت های علمی باستان شناسی تا کنون بیشتر بر نواحی غربی ایران تمرکز داشته اند. از این رو نواحی شرقی نیاز به مطالعات بیشتری دارند. حوزه تمدنی شرق ایران که از آسیای مرکزی تا خراسان و سپس سیستان تا دره سند و سواحل مکران(بلوچستان) را در بر می گیرد قلمرویی وسیع است. این حوزه تمدنی به دلیل تجزیه دو حوزه سیاسی ایران و هند و تشکیل دو کشور افغانستان و پاکستان در قرون معاصر شکل جدیدی به خود گرفته است. صرف نظر از خراسان، گوشه جنوب شرقی ایران که محدوده کرمان، سیستان تا جاسک را در بر می گیرد، با ابهامات تاریخی و باستان شناسی بسیار روبرو است. این حوزه تمدنی از یک سو با حوزه اقیانوس هند از یک سو با دره سند و از سوی دیگر با نواحی داخلی فلات ایران همچون سیستان و کرمان در ارتباط بوده است. ضمن آنکه می توان این تمدن ها را به صورت جوامعی مستقل نیز مورد مطالعه قرار داد. نواحی بم و بمپور و شهداد از این حیث اهمیت دارند و لازم است ارتباط و اتصال تمدن های جنوب شرقی ایران با فلات مرکزی مانند کرمان، یزد و فارس مورد توجه قرار گیرد(تبریزی نیا،1382: 20). ناحیه منظر فرهنگی بم یا دار الاربعه بم، در انتهای شرقی کرمان قرار دارد و شامل شهرستان های کنونی بم، نرماشیر ، فهرج و ریگان است. ناحیه ای که هم اکنون منظر فرهنگی بم نامیده می شود، حداقل از قرن هفتم هجری تا دوره قاجار از آن با عنوان اربعه بم یاد شده است. اما پیش از آن و در متون جغرافیای تاریخی اغلب در ذیل نواحی بم از آن ها نام برده اند. نیمه شرقی این منظر فرهنگی، مناطق فهرج و ریگان را در بر می گیرد. شهرستان های ریگان و فهرج در حاشیه جنوبی کویر لوت و در مرز کرمان با منطقه سیستان و بلوچستان و خراسان واقع شده و کمتر مورد مطالعه قرار گرفته اند. علیرغم چهره خشک کنونی این سرزمین، آثار تاریخی به جا مانده حاکی از واقعیتی متفاوت در گذشته است. شرایط مساعد طبیعی و قرار داشتن این منطقه در محل تلاقی راههای بازرگانی مهمی که آسیا و خلیج فارس را به هم متصل می نمود باعث احداث جاده ها و قلاع، کاروانسراها، مناره ها و سکونتگاه هایی گردیده که به دلیل وجود بستر مساعد طبیعی شکل گرفته و به صورتی لازم و ملزوم توسعه یافته اند. این منطقه در جنوب راه اصلی ابریشم و در مسیر جاده ادویه بین اروپا و چین قرار داشت و از نظر بازرگانی منطقه ای کلیدی در مسیر
-
مطالعۀ باستان شناختی دره شهر در دوران ساسانی
1399شهرستان دره شهر در بخش شرقی استان ایلام قرار گرفته است. انجام فعالیت های متعدد باستان شناسی در این شهرستان ، گواه غنای مواد فرهنگی متعلق به دورۀ ساسانی در این منطقه است. این مهم در کنار عدم انجام پژوهشی مستقل در رابطه با استقرار ساسانیان در این منطقه پیش از نابودی و تخریب آثار شناسایی شده، از جملۀ دلایل و ضرورت های انجام پژوهش حاضر است. در این پژوهش تلاش گردیده است تا به سوالاتی چون؛ مهمترین عوامل جغرافیایی در مکان گزینی محوطه های ساسانی در شهرستان دره شهر( درۀ سیمره)، میزان پیچیدگی استقرارهای دوران ساسانی در این شهرستان، برهم کنش و ارتباطات استقرارهای یکجانشین و کوچ نشین این شهرستان در دورۀ ساسانی و در نهایت ویژگی های کلی سفال-های ساسانی آن و ارتباطات منطقه ای و فرامنطقه ای شهرستان دره شهر در دورۀ ساسانی پاسخی مناسب و متناسب با شواهد فرهنگی برجای مانده از این دوران داده شود. روش انجام این پژوهش، توصیفی- تحلیلی و اطلاعات آن براساس مطالعات میدانی و کتابخانه ای گردآوری شده و از جملۀ اهداف اصلی انجام آن؛ شناخت، توصیف و تبیین عوامل مهم جغرافیایی و انسانی در چگونگی شکل گیری استقرارگاه های دورۀ ساسانی، درک شیوه های معیشتی ساکنان ساسانی شهرستان دره شهر، استخراج و فهم میزان پیچیدگی ساختارهای اداری، اقتصادی و اجتماعی این دوران و در نهایت توصیف و تبیین ارتباطات منطقه ای و فرامنطقه ای شهرستان دره شهر با استناد به شواهد فرهنگی( سفال) در دوران ساسانی است. برآیند پژوهش نشان می دهد، الگوی استقراری محوطه های ساسانی شهرستان دره شهر از نوع خوشه ای و فاصله از منابع آبی و پس از آن شیب زمین و ارتفاع از مهمترین عوامل موثر بر پراکندگی و الگوی استقراری محوطه های ساسانی در این منطقه بوده است. از سویی دیگر، افزایش تعداد آثار دورۀ ساسانی نسبت دوران پیش از خود در شهرستان دره شهر، به نوعی نشان دهنده افزایش جمعیت ساکن در این منطقه است و این مهم حکایت از تشکیل و افزایش رتبه بندی ها و طبقه بندی های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در این منطقه داشته که مدیریت آنها بدون شک نیازمند وجود خرده نظام هایی با نهادها و سازوکارهایی ویژه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بوده است. علاوه براین، توانایی محیطی شهرستان دره شهر در تامین شرایط لازم برای انجام فعالیت های کشاورزی و دامداری و عرض جغرافیایی کم آن، باعث گردیده تا کشاو
-
بررسی و تحلیل مجموعه معماری دست کند ارزانفود ـ همدان
1396معماری دست کند گونه ی خاصی از معماری بومی است که در نقاط مختلف سرزمین پهناور ایران قابل مشاهده است. این نوع معماری نیازی به هیچ نوع مصالح ساختمانی ندارد و از زدودن توده های صخره ای فضا تولید می شود. در ایران گونه-های متفاوتی از معماری دست کند شناسایی شده که گاهی در دل صخره ها یا کوهستان ها ایجاد شده و گاهی در دل زمین به صورت فضاهای دست کند ایجاد شده اند. با توجه به شرایط خاص و محدودیت مطالعاتی که در مورد مجموعه آثار معماری دست کند به ویژه دست کندهای زیرزمینی وجود دارد سبب شده تا این آثار بیشتر از دیدگاه معماری مورد بررسی قرار گیرد و به جنبه ی باستان شناسانه آن ها به طور شایسته پرداخته نشود. از نمونه های جالب توجه معماری دست کند ایران می توان به مجموعه آثار معماری دست کند زیرزمینی ارزانفود همدان اشاره کرد که در سال 1389 بر اثر فعالیت اکتشاف معدنی به صورت اتفاقی کشف شد. این محوطه در 30 کیلومتری جنوب شرق شهر همدان و به فاصله 2 کیلومتری جنوب روستای ارزانفود واقع گردیده است. هنگام کشف و شناسایی این مجموعه همانند سایر مجموعه آثار معماری دست کند ایران با سوالات متعددی مطرح بود از جمله اینکه مجموعه آثار ارزانفود چه زمانی ایجاد شده، در چه دوره هایی مورد استفاده قرار گرفته و همچنین این مجموعه وسیع و گسترده با فضاهای متعدد با چه هدف و کاربری ایجاد گردیده است. به همین دلیل نگارنده با استفاده از روش تحقیق میدانی، مطالعات آزمایشگاهی، پژوهش کتابخانه ای و همچنین مطالعات تطبیقی یافته ها امیدوار است روند مثبتی در این حوزه مطالعاتی و مجموعه ارزانفود ایجاد کرده باشد. با توجه به سوالات مطرح شده اولین فصل از پژوهش های باستان-شناسی در این مجموعه در سال 1389 آغاز گردید و فصول دوم، سوم و چهارم این پژوهش ها نیز در سال های 1390، 1391 و 1393 پیگیری شد. از مهمترین نتایج حاصل از این پژوهش ها می توان به شناسایی بیش از 70 فضای دست کند زیرزمینی شامل اتاق ها و سالن های مرتبط با یکدیگر است که به صورت دست کند در عمق های متغییر 3 تا 7 متری از سطح محوطه ایجاد گردیده اند، اشاره کرد. از نتایج دیگر می توان به دوره های زمانی استفاده از مجموعه در دوره های اشکانی، ساسانی و سپس در قرون میانی و متاخر اسلامی را ارائه نمود. همچنین مشخص گردید که ارتباط فضاهای زیرزمینی با سطح محوطه از طریق ورودی های راه پله ای شکل
پایاننامههای کارشناسیارشد
-
مطالعه و تحلیل سکه های اشکانی موزه ی ملک
1402دوره ی اشکانی یکی از مهمترین و پر فراز و فرود ترین مقاطعِ تاریخ ایرانِ باستان می باشد امّا به دلایل مختلف و گوناگون، اطلاعات و یافته های مربوط و مرتبط با این دوره بسیار کمتر از دوره های دیگری از جمله: هخامنشی و ساسانی می باشد و طبیعتاً شناخت، دانش و آگاهی از اشکانیان نیز محدود تر می باشد. سکه ها به دلیل حجم و ابعادِ کوچک و نیز زیاد بودنِ تعدادشان در بیشترِ مراحل تاریخی کشورها و تمدّن های گوناگون از جمله ایران، منبع بسیار قابلِ دسترس و مناسبی برای باستان شناسان، مورّخین و پژوهشگران به منظورِ مطالعه و تحقیق در زمینه ی مراحلِ تاریخیِ مختلف هستند و در این بین، نقش و تاثیرِ مسکوکاتِ دوره ی اشکانی در آشنایی و تحلیلِ خصوصیات و چگونگی ساختارِ این حکومت و پادشاهانِ آن و همچنین وضعیتِ اقتصادی و اجتماعیِ آن دوران، بسیار با اهمیت می باشد. موزه ی ملک در شهر تهران، با دارا بودنِ مجموعه ای بسیار غنی و گسترده از یافته ها و اسناد و مدارکِ مربوط به مقاطع مختلفِ تاریخِ باستانی و معاصرِ ایران، از جایگاه و اهمیت زیادی جهتِ دسترسی به اطلاعات مورد نیازِ محققین در زمینه های مختلفِ پژوهشی می باشد و در میانِ مجموعه های مختلفِ این موزه، گنجینه ی مسکوکات و به خصوص سکه های دوره ی اشکانیِ آن، از تعداد و تنوعِ بسیار مطلوبی برخوردار است. در این پژوهش تلاش شده با مطالعه و جمع آوری اطلاعات به شیوه ی کتابخانه ای و همچنین مستند نگاری و تهیه ی کاتالوگ و نیز بهره گیری از ابزارهای آنالیز و تحلیل، مسکوکات اشکانیِ موزه ی ملک تا حدّ ممکن و مقدور، مورد بررسی و شناختِ بیشتر و دقیق تر قرار گیرند. آگاهی و آشنایی بیشتر و جزئی تر با خصوصیات و ویژگی های فیزیکی و ظاهریِ سکه ها در پژوهش مد نظر قرار گرفته و در ادامه ی این پژوهش، در پژوهش های آتی می توان با بکارگیری تجهیزات و دستگاه هایِ آنالیزی که وجود دارند، تحقیقات و مطالعاتِ جامع و تکمیلیِ بیشتر، دقیق تر و مطلوب تری بر روی تعداد بیشتری از این سکه ها انجام داد که نهایتاً، نتایج چشمگیر تر و مستند تری را به دنبال خواهد داشت./.
-
بررسی اهمیت و جایگاه ریشهر (ریواردشیر) در سواحل خلیج فارس از نظر متون تاریخی و یافته های باستان شناسی
1401در دوره ساسانی به ساخت و تکمیل شهرها بسیار اهمیت داده شده است. که یکی ازاین شهرها ریشهر (ریواردشیر) نامیده می شده و به دست اردشیرساسانی بنیادنهاده شده است ویکی ازمهم ترین بندرنظامی وبازرگانی در عهداو به شمارمی رفته است که متاسفانه پس ازفتح آن توسط مسلمانان روبه افول می رود. از بررسی و کاوش های باستان شناسی در این شهر منسوب به دوره ساسانی درسال های گذشته آثار مختلفی ازجمله آثارمعماری، سفال، سکه و... از دوره های مختلف بدست آمده است که می توانند تاییدکننده اطلاعات تاریخی باشند. هدف اصلی این پایان نامه بررسی تاریخ و کارکرد ریشهر درزمان ساسانی، بررسی صحت اطلاعات تاریخی متناقضی که دررابطه با مکان این شهر وجوددارد وهمچنین تطابق داده های تاریخی وباستان شناسی مرتبط با این شهرساسانی است. دلیل اصلی انتخاب این موضوع این بود که ریشهر به عنوان شهری با تاریخ کهن و نقش مهم درتجارت و حتی آموزش دردوره ساسانی ازاهمیت زیادی برخورداربوده ولی تا به حال پژوهش منسجم وکاملی در موردآن خصوصاً ازلحاظ باستان شناسی صورت نگرفته و درمنابع تاریخی نیز تناقضاتی درمورد محل آن دیده می شود ازاین رو یک پژوهش کامل درمورد این شهر لازم بود. طی مطالعه منابع و کتب متعدد ازجمله نوشته های جغرافیانویسان متعددی چون فسایی، لسترنج، شوارتز ومحققان متخصص درمنطقه چون رائین، مصطفوی، اقتداری و توفیقیان و محدود افرادی که در این محوطه بررسی وکاوش انجام داده اند ازجمله پزار وعطائی که نظرات متفاوتی درمورد منطقه داشته اند پرسش هایی در مورد اینکه 1_ با استناد به متون تاریخی و یافته های باستان شناختی ریشهر (ریو ـ اردشیر) ساسانی امروزه با کدام مکان مطابقت دارد؟ 2_ ریشهر (ریو ـ اردشیر) چه نقش و اهمیتی در کرانه ها و پس کرانه های خلیج فارس در دوره ساسانی داشته است؟ درذهنم ایجادشد که این پروژه درصدد پاسخ دادن به آنهاست. فرضیه های اولیه بر این اساس بودندکه ریشهر با منطقه ای در نزدیک بوشهر امروزی قابل مطابقت باشد و این شهر درکرانه های خلیج فارس به عنوان یک بندر تجاری-ارتباطی نقش پر رنگی داشته وازنظر آموزشی نیز پراهمیت بوده است. این پژوهش ماهیت بنیادی دارد و رویکرد آن تاریخی ـ تحلیلی است. همچنین این پژوهش با استفاده ازبررسی های میدانی ومطالعه کتابخانه ای انجام گرفته است و درطی چندمرحله بر اساس فرضیه ها و یافته های بدست آمده تجزیه وتحل
-
سبک شناسی معماری آشور براساس نقوش برجسته
1401امپراتوری آشور که در شمال بین النهرین قرار داشته است؛ یکی از برجسته ترین ، مهمترین و تاثیرگذارترین تمدن در شرق باستان بوده است؛ از آنجا که امپراتوری آشور نو در نیمه ابتدایی هزاره اول ق.م پدیدارگشت؛ از منظر هنر، آشوریان در دوره آشور نو، به اوج خود رسیدند؛ در میان هنرهای آشوری یکی از هنرهای مورد توجه که تاثیرگذاری فراوانی بر دیگر ملل ها نیز گذاشته است؛ هنر نقش برجسته است؛ به عبارتی دیگر نقش برجسته ها در طول زمان حافظ و نگهدارنده مدارک تاریخی آن دوران می باشند؛ می توان با بررسی نقش برجسته ها به معماری اقوام دیگرکه شامل : قلعه ها ،دژها ،مصالح استفاده شده ، جنگ ها که با همسایگانشان به خصوص اقوام ایرانی که در غرب و شمال غرب ایران می زیستند؛ از آنها اطلاعات به دست آورد ؛ و ما از آنها به عنوان اسناد تاریخی استفاده کرده ایم؛ با توجه به اهمیت نقش برجسته های آشوری و نقش مهمی که در شناخت معماری همسایگان شرقی خود که در شمال و غرب ایران سکونت داشتند؛ روش تحقیق این پژوهش ماهیتی بنیادی و رویکرد آن توصیفی- تطبیقی است؛ روش گرد آوری اطلاعات ، روش کتابخانه ای و بهره گیری از کتب و مقالات مختلف می باشد؛ نتایج پژوهش نشان می دهد؛ که با توجه به یافته های حاصل از کاوش های باستان شناسی در محوطه های دوره های مختلف مادی و اورارتویی در شمال غرب و غرب ایران با توجه به اطلاعات معماری موجود در نقش برجسته های آشوری تا حد زیادی مطابقت دارد.
-
بررسی باستان شناسی یافته های عصر آهن III تپخ همه کسی
1401این تک نگار به بررسی یافته های عصر آهن 3 در دشت فامنین می پردازد. این دوران که در بر دارنده دوره ماد است اهمیت ویژه ای در این منطقه دارد.
-
آموزش و پرورش در ایران باستان با استناد به داده های باستان شناسی
1401هدف پژوهش حاضر آموزش و پرورش در ایران باستان با استناد به داده های باستان شناسی می باشد. آنچه از منابع صیح و قراین و شواهد بدست می آید، آن است که ایرانیان از دوران مادها داری خط و کتابت بوده و جای بسی شگفتی است که از 2500 سال قبل در زمان داریوش هخامنشی اموزش عالی و دانشکده هایی برای آموختن علوم نظری و عملی در ایران تاسیس گشته و تا زمان ساسانیان به چنان اعتلا و عظمتی رسید که صدها دانشمند و پژوهشگر برای آموزش و پرورش به آن روی آوردند. مطابق با مستندات موضوعی در این پژوهش، رویکرد پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و ماهیت آن بنیادی است. . روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، کتابخانه ای با استفاده از منابع مختلف کتابی، مجله، کتب الکترونیک است. . یافته های این پژوهش نیز، بر مبنای فرضیه این پژوهش، حاکی از آن بود که متون تاریخی و شواهد باستان شناختی نشان گر آن است که در تاریخ ایران باستان در مورد آموزش علوم پزشکی، نجوم و ستاره شناسی، جغرافیا و... ارتباطات قوی و نزدیکی با ملل دیگر به خصوص یونانیان و رومیان وجود داشته است؛ اما در ارتباط با امور اخلاقی- فرهنگی و اجتماعی، از آموزش سنتی و ایرانی (زرتشت) بهره می برده اند.
-
بررسی و تحلیل باستان شناسانه نقوش برجسته تخت جمشید
1400هنر نقش برجسته، یکی از مظاهر هنری درخشان و تاثیرگذار و نیز مورد علاقه پادشاهان برای نمایش اقتدار و صلابت ایشان در طی سده ها و هزاره های مختلف از جمله دوره هخامنشی بوده است. نقش برجسته ها در مطالعات باستان شناختی از اهمیت زیادی برخوردارند. با مطالعه این نقوش می توان به اطلاعات ارشمندی درباره اوضاع سیاسی، تاریخی، تولیدات هنری و یا شیوه های زندگی اجتماعی اقوام تحت سیطره یک امپراتوری پی برد. مضامین نقش برجسته ها همچنین می تواند انعکاس دهنده نکات بسیاری مانند وقایع و رخدادهای تاریخی، مراسمات آئینی سلطنتی، خصوصیات انواع لباس، جنگ افزار، زیورآلات، ظروف و به طور کلی بازگو کننده هنر، فرهنگ و سنن یک سرزمین باشند.
-
مطالعه و بررسی سکه های ساسانی موزه آرامگاه بوعلی سینا همدان با استناد بر سکه های ضرب نهاوند
1400در سال 1374 شمسی محموله ای که شامل 464 قطعه سکه از دوران تاریخی و ظروف نقره ای نفیس بود، در نهاوند از قاچاقچیان ضبط می شود. با دوره بندی اولیه که بر مجموعه سکه های موزه بوعلی سینا صورت یافت، مشخص گردید که تعداد 415 سکه از 463 سکه متعلق به دوران ساسانی است، حال از آنجا که سکه های ساسانی اسناد و مدارک گران بهایی از تاریخ و فرهنگ و هنر و مذهب ایران به شمار می روند، مساله کانونی و اصلی این پژوهش بر شناسایی، طبقه بندی و گونه شناسی سکه های ساسانی این مجموعه با تاکید بر سکه های ضرب شده در نهاوند، قرار گرفت. این پژوهش سه پرسش اصلی را در پی دارد: 1- سکه های توقیفی ساسانی موجود در موزه بوعلی سینای همدان، معلق به دوران کدام شاهنشاهان ساسانی بوده، در چند گونه متفاوت و در چه ضرابخانه هایی به ضرب رسیده اند؟ 2- با توجه به شناسایی سکه های ساسانی مجموعه موزه بوعلی سینا، مقدار فراوانی نسبی سکه های هر شاهنشاه ساسانی، چه در مقایسه با سایر شاهنشاهان و چه در مقایسه با گونه های متفاوت خود، چگونه بوده است؟ 3- سکه های ضرب شده در نهاوند، از چه شاهنشاهان ساسانی بوده و جایگاه آنها از نظر مطالعات آماری چگونه رقم خورده است؟ در نتیجه مشخص گردید سکه های ساسانی موزه همدان در 5 گروه مختلف و از 24 شاهنشاه ساسانی با 40 گونه متفاوت به ضرب رسیده است. از آنجا که تا دوران پیروز عملا ضرابخانه ای بر مجموعه سکه های موزه بوعلی سینا دیده نمی شود و این سکه ها فاقد نام جای ضرب هستند، اما از دوران پیروز به بعد، سکه های این مجموعه در 23 ضرابخانه ضرب شده اند. با تحقیقات در این زمینه مشخص گردید، بیشترین تعداد سکه متعلق به شاپور اول با تعداد 138 سکه (33.25%)، خسرو دوم با تعداد 68 سکه (16.38%)، و نرسی با تعداد 50 سکه (12.04%)، می باشد. تعداد 13 قطعه سکه ساسانی در شهر نهاوند به ضرب رسیده است که یک قطعه از این 13 سکه متعلق به دوران پادشاهی خسرو اول (گونه A) و 12 قطعه مابقی نیز متعلق به دوران پادشاهی خسرو دوم (گونه های B و C) می باشد. در نهایت امر نیز کاتالوگ و فهرستی معتبر از سکه های ساسانی موزه بوعلی سینای همدان تهیه گردید.
-
بررسی باستان شناختی تپه نجف آباد (قلعه چغا) اسد آباد با تاکید بر استقرار هزاره اول ق. م
1400پادشاهی ماد یکی از حکومت های اصلی وقدرتمند در بین حکومت های شکل گرفته در ایران می باشد که دائماً در حال جنگ و جدال با امپراتوری قدرتمند آشوریان بودند. با توجه به آثاری که از این پادشاهی بر جای مانده است، امروزه تاریخ این دوره با خلاء و کاستی هایی هم مواجه بوده است. یکی ازشواهدی که از تقابلات آشوری ها با مادی ها به جای مانده سنگ یادمان یا استل هایی می باشد که تا به امروز از چند نقطه در ایران کشف شده است. یکی از این سنگ یادمان ها از محوطه قلعه چغا)نجف آباد( اسدآباد به دست آمده است.محوطه قلعه چغا )نجف آباد( همانند گودین تپه کنگاور و نوشیجان تپه ملایر یکی از محوطه های مهم مادی در غرب ایران به شمار می رود. قلعه چغا)نجف آباد( در فاصله 15 کیلومتری و در نزدیکی گودین تپه واقع شده است. اما با توجه به اینکه استل مربوط به پادشاهی سارگن دوم آشوری) 716 ق.م( که از این محوطه کشف شده است تحقیقات جامع و کاوش های باستان شناسی ای در این محوطه انجام نشده است ویکی از خلاء های باستان شناسی که منجر به اهمیت ندادن به این محوطه مهم مادی شده است احتمالاً مربوط به بررسی هایی است که هیئت کانادایی به سرپرستی کایلریانگ و لوئیس لوین در سال 1965 در هنگام کشف استل سارگن دوم آشوری انجام داده است که در انتشار مقاله ها و کتب هایی که در این مورد به چاپ رسانده اند و در مقاله های منتشر شده خود به مادی نبودن محوطه اشاره کرده اند که این دو محقق بر این باورند که در هنگام کشف استل طی بررسی هایی که انجام داده اند به آثار مادی و سفال های هزاره اول قبل از میلاد برخورد نکرده اند و بیشتر به سفال های دوره ساسانی اشاره می کنند و حتی لوین معتقد است که این استل در زمان ساسانیان به این مکان انتقال داده شده است و همین امر هم باعث نادیده گرفتن تپه قلعه چغا توسط دیگر پژوهشگران شده است و فقط بیشتر بر روی خود استل کار شده است تا خود محوطه. در حالی که با توجه به بررسی هایی که صورت گرفت سفال های دوره مادی در این محوطه بسیار بیشتر از سفال های دوره ساسانی می باشد. یکی از رکن های اصلی قلعه چغا موقعیت جغرافیایی و موقعیت قرارگیری قلعه چغای اسدآباد در بین حوضه سیاسی همدان کرمانشاه و استان کردستان می باشد که همواره در مسیر لشکرکشی های پادشاهان آشوری قرارگرفته است که مدام از این محل در استل و نقش برجسته های آشوری به عنوان کیشه شیم یا
-
سبک شناسی و طبقه بندی سنگ قبرهای اسلامی موزه سنگ تپه هگمتانه )نمونه موردی: سلجوقی ، صفوی، قاجار(
1399به دلیل ارتباطی که با مذهب و شرایط اجتماعی و فرهنگی یک جامعه دارد، می تواند انبوهی از » سنگ قبر «باورها، ارزش ها و ویژگی های را در برگرفته و از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. دین و هنر هر دو عاملتاثیرگذار در شکلگیری نقوش سنگ قبرها به شمار می آیند ؛ نقوش بیشتر از آنکه جنبه تزیینی داشته باشند، از معنایی نمادین برخوردار بوده. سنگ قبرهای موزه هگمتانه نیز از این قاعده مستثنی نبوده وحاوی نقوشی هستند که به نظرچنین می رسد روزگاری دارای کارکرد نمادین بوده است. در این تحقیق، مطالعه ای از جنبه باستان شناختی بر روی سنگ قبرهای سه دوره اس می: سلجوقی، صفو ی و قاجار صورت گرفته است و به سوالاتی که در این خ وص مطرح شد پاسخ داده شده است. سوالات شامل 1- چه گونه ای از سنگ قبر از لحاظ شکل و جنس در این سه دوره متداول بوده است؟ 2- چه آرایه های تزیینی به کار رفته است؟ 3- نوع خطوط به کار رفته چگونه بوده است؟طی تحقیق صورت گرفته مشاهده شد؛ شکل سنگ قبرها و تزیینات که در آن ها به کاررفته در دوره سلجوقی کام برگرفته از آرامگاه ها بوده است و رفته رفته در دوره های صفوی و قاجار، با متدوال شدن دفن مردگان از همه طبقات اجتماعی در قبرستان ها و زیاد شدن تعداد آن ها برای سهولت کار شکل های ساده تری و نقوش گیاهیو نمادین مرسوم شده است. خطوط به کار رفته، متناسب با خطوط کاربردی در هر دوره ، از خطوط سخت و پرقانونکوفی در دوره سلجوقی به خطوط ساده تر و کم قانون تر و کاربردی تر مثل نستعلیق در دوره های بعد تغییرات داشته است.روش به کار رفته در این تحقیق، روش پژوهش توصیفی-تاریخی- تحلیلی و شیوه گردآوری مطالب روشکتابخانه ای و استفاده از آرشیو ت اویر و اسناد و عکسبرداری مستقیم از قبور موجود در موزه هگمتانه است.
-
بررسی و تحلیل جایگاه مادیها در دوره هخامنشی
1399در اکثر کتابهای تاریخی پیرامون تاریخ هخامنشیان، در فصلهای نخستین قبل از اشاره به هخامنشیان اشارهای کوتاه به دوره ماد در تاریخ ایران باستان دارند، معمولا از چند سطر نیز بیشتر تجاوز نمیکند. در فصل های بعدی نیز در طول دوره هخامنشی نیز فقط اشاره به حضور مادها در نقش برجسته های تخت جمشید می شود. حال سوالی پیش میآید، آیا جایگاه ماد در تاریخ ایران و دوره هخامنشی در همین چند سطر و چند نقش برجسته است؟ علی رغم اشارات مکرر متون و کتیبه ها به مادها ، ٰ در طول دوره هخامنشی از یک ساختار سیاسی بزرگ خبری نیست، بلکه به ساختارهای پراکنده و ایالتهای مختلفی اشاره شده است. دوران قدرت سران ماد و حضور آنان در دوره هخامنشی بسیار مورد بحث است. مادها نقش بسیار مهمی در تاریخ سیاسی سرزمین ایران بر عهده داشتند. پادشاهی ماد، از حدود 876 پ.م. تا حدود 941 پ.م.، بر نواحی غربی و مرکزی فلات ایران با قدرت ظاهر می شود. در قرن هفتم قدرت خود را تثبیت کردند و از خود آثار معماری در محوطههای نوشیجان، باباجان و گودین، ازبکی، سیلک بر جای گذاشتند. در سطح منطقه ای موفق شدند اقوام و دولت های کوچک محلی را در قالب قدرتی بزرگ متحد و زمینه را برای شکل گیری امپراتوری هخامنشی و تحولات گسترده ای که بعد از آن در تاریخ و تمدن ایران بوقوع پیوست 996 پ م در طول - را، فراهم سازند. اماوضعیت مادها به ویژه در حدود سال های 941 دوره هخامنشی در پرده ابهام قرار دارد. پیرامون شناخت مادها در دوره هخامنشی سه گروه از اطلاعات داریم: الف- منابع مکتوب)کتیبه های هخامنشی، منابع یونانی، کتیبه های بابلی(، ب- داده های باستان شناسی ج-داده های زبان شناسی. منابع مکتوب شامل: 9-کتیبه های هخامنشی 2-منابع یونانی و ب-داده ای باستان شناسی نیز شامل نقش برجسته های تخت جمشید است. آنچه از متون و منابع مکتوب برمی آید، آن است که مادها قبل از در دوره هخامنشی از سدهٔ نهم تا هفتم پیش از میلاد توانسته اند یک اتحاد سازمان یافته برای مدتی کوتاه در بین سران قبایل و طوایف پراکنده ماد بر محور یک رهبر ایجاد کنند و آشور را با کمک متحدان خود شکست دهند، ولی یکدفعه در دوره هخامنشی حضور مادهاکم رنگ می شود. با چنین قدرتی بعید به نظر می رسد کوروش، کاملا مادها را نادیده گرفته باشد. این احتمال وجود دارد که او و جانشینانش، برخی از عنوان های عنوان های رسمی شاهان ماد و سیستم مدیر